Goede voornemens, zo laat je ze slagen!

Van 75% van de goede voornemens komt weinig tot niets terecht. Op 31 december zijn we enthousiast over wat we gaan doen en een paar maanden later zijn we weer terug bij af. Hoe komt het dat het vaak niet lukt? En wat kunnen we doen om het beter aan te pakken?

 Het verkeerde voornemen
Je komt ’s avonds thuis na een zware werkdag . Je gaat op de bank zitten met een zak chips naast je. Even ontspannen en lekker chips eten. Het vervelende gevoel van het werk kan je op deze manier vergeten. Maar dan zegt een stemmetje in je: “Doe nou niet. Het is ongezond en je wordt er dik van. Straks moet je gaan hardlopen om de kilo’s er weer af te krijgen”. Je neemt je voor om minder chips te eten en meer te gaan sporten. Wat denk je, gaat het lukken? Ik denk van niet! Je bent een symptoom aan het bestrijden en niet het probleem aan het aanpakken. In plaats van je voor te nemen om minder chips te eten zou je je kunnen voornemen om uit te zoeken wat je werk zo vervelend maakt. Is het te beïnvloeden? Wat kan je er aan veranderen? Lukt dat alleen of heb je hulp nodig? Welke hulp zou je kunnen gebruiken?

Te snel, te veel, te moeilijk
Soms wil je zo graag je doel bereiken dat je meteen enorme stappen gaat zetten. Je wilt meer sporten en binnen twee dagen heb je je aangemeld voor een bootcamp, zumba-lessen en je hebt ook een hometrainer besteld voor als het slecht weer is. Je bruist van motivatie maar een paar weken later is er niets meer van over. Het was te zwaar, te moeilijk, en te veel in een keer.
Stapje voor stapje kom je verder dan met een ondoordachte snelle sprint. Maak een schema met subdoelen. Wanneer wil je het eerste deel klaar hebben? En wanneer het tweede?

Niet de juiste timing
Wie heeft bedacht dat we op 1 januari moeten beginnen met het in de praktijk brengen van onze goede voornemens? Ik heb dit altijd al een vreemd idee gevonden. Alsof eind januari de houdbaarheidsdatum van je voornemen zou kunnen verstrijken. Als je je voorneemt om vaker te gaan hardlopen en je ziet er tegenop omdat het buiten nat en koud is, doe dan jezelf een plezier en start op 1 mei. Je begint gewoon een paar maanden later en zo vergroot je de kans dat je het vol houdt.

Wel belangrijk maar niet urgent
Een voornemen kan nog zo mooi zijn, als er geen urgentie is om er mee aan de slag te gaan dan is de kans groot dat je het zal blijven uitstellen. Andere dingen zullen prioriteit krijgen en je voornemen zal naar de achtergrond verschuiven.
Als je je iets voorneemt, kies dan iets waar je urgentie bij voelt. Zonder urgentie is het erg moeilijk om voldoende motivatie en discipline op te brengen.

Je doet het niet voor jezelf
Dit komt ook veel voor. Je denkt een ander een plezier te gaan doen met je voornemen. Afvallen omdat je partner zegt dat je te zwaar bent of stoppen met roken omdat je beste vriendin ook gestopt is, dat gaat niet werken. Kies liever iets waar je zelf belang bij hebt en omdat je het zelf graag wilt.

Je geeft op na de eerste terugval
Het eerste terugvalmoment is heel belangrijk. Het is het moment waarin je de kans krijgt om je valkuilen beter te leren kennen. Veel mensen trekken bij een eerste terugval te snel de conclusie dat het voornemen mislukt is en geven het helemaal op. Beter is het om te denken: terugval is geen ramp, het is een natuurlijke fase waar je veel van kan leren. Ga na hoe het gekomen is dat je terugviel. Bedenk een manier om de volgende keer anders met deze situatie om te gaan en pak de draad snel weer op.

Je wilt het alleen doen
Soms zijn we zo trots en koppig dat we het moeilijk vinden om hulp te vragen. We halen alles uit de kast om iets te bereiken en we gooien uiteindelijk de handdoek in de ring, terwijl we met een beetje hulp veel verder zouden zijn gekomen. Als je een doel wilt bereiken dan is het belangrijk dat je alle gereedschappen gebruikt die je tot je beschikking hebt. Externe hulp is daar een van!

Ik hoop dat je nu wat meer handvatten hebt om je goede voornemens te doen slagen. Veel succes en geniet van elke poging!

Share if you careShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone