De kracht van empathie

In onze dagelijkse interacties met anderen ontbreekt vaak de nodige empathie. We zijn vooral gericht op het helder overbrengen van onze mening. We willen graag dat anderen begrijpen wat we bedoelen en het liefst dat ze het met ons eens zijn. Als de ander aan het woord is dan luisteren niet echt, maar we wachten tot de ander uitgesproken is zodat we hem vervolgens met argumenten kunnen overtuigen van ons gelijk. Het resultaat is dat we recht tegenover elkaar komen te staan en dat samenwerking stroef verloopt.

De term empathie roept soms de associatie op met altijd lief en aardig doen. Dit is een groot misverstand. De kracht van empathie is dat we helderheid brengen in een gesprek waardoor er zicht komt op de onderliggende gevoelens en behoeften van de ander en die van onszelf. 

Als we empathie inzetten dan merken we dat de spanning in het gesprek vermindert en dat de bereidheid om op basis van gelijkwaardigheid samen te werken, toeneemt. We ontdekken dat we op een manier kunnen communiceren die ons minder energie kost en een duurzaam effect heeft op onze werkrelaties.

Empathisch communiceren is niet iets wat we van de een op de andere dag leren. Het vraagt van ons om een nieuwe innerlijke houding te ontwikkelen die zich kenmerkt door de oprechte wens om de ander te begrijpen.

In de training De kracht van empathie ontwikkel je een sterke basis op het gebied van empathisch communiceren. Je ontdekt hoe je meer diepgang in je relaties creëert en je leert om op een natuurlijke manier empathie in de dagelijkse praktijk in te zetten.

Duur van de training: 2 aaneengesloten dagdelen

Wil je meer informatie over deze en andere trainingen, neem dan even  contact met me op.